Robotkalandok a Létavértesi Gyermeksziget Óvoda-Bölcsőde Tagóvodájában

Robotkalandok a Létavértesi Gyermeksziget Óvoda-Bölcsőde Tagóvodájában

Kontor Krisztina Mesterpedagógus publikációja

Robotkalandok

a Létavértesi Gyermeksziget

Óvoda-Bölcsőde Tagóvodájában

Mesterprogram

2022-2026

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                 Készítette: Kontor Krisztina

Programom címe: Robotkalandok a Létavértesi Gyermeksziget Óvoda-Bölcsőde Tagóvodájában. Már a cím is arra enged következtetni, hogy valószínű, valamilyen robotokkal foglalkozok. Pedagógus pályafutásom során, mindig arra törekedtem, hogy rugalmasan reagáljak a változásokra, hogy a gyermekek figyelmét megfelelő módszerekkel és eszközökkel tartsam fenn. Az alfa generáció, akiket most nevelünk sajátos gondolkodási móddal rendelkeznek, amelyről már szántalan tanulmány született. Ehhez a gondolkodásmódhoz, nekünk pedagógusoknak kell alkalmazkodni. Ezt a digitális bennszülött generációt olyan mennyiségben öntötték el a technikai eszközök, hogy muszáj nekik útmutatást adni az ezek közötti eligazodásban, de még inkább a megfelelő eszközök kiválasztásában.

Számomra ezért olyan fontos a legmegfelelőbb tanuláseljárási módszer kiválasztása, mert a mai világba a pedagógus feladata, hogy meglássa, hogy a gyermekeknek milyen ismeretekre van szüksége, rendszerezze azt, értelmezze és alkalmazhatóvá tegye az átadott ismeretanyagot.

Ezért az az ötletem támadt, hogy szeretném a padlórobotokat az óvodai nevelés mindennapi részévé tenni, és alkalmazni ezt az innovációt, mint tanuláseljárási módszert, így lett mester pályázat belőle.

A program 5 évre szól, melynek kezdő időpontja 2022. január 1. A robotika az óvodában egy teljesen új módszer, hisz még senki nem próbálta és senki nem alkalmazza.

Mikor a tagóvodában felvetettem az ötletet, mindenki támogatott, lelkesedéssel fogadta. Óvodánk dolgozóinak szemléletmódját, változásokhoz való alkalmazkodását, az új iránti lelkesedésüket, egymáshoz való hozzáállásukat jól ismerem. Egy ilyen munkaközösségben amilyen a mienk, tényleg mindig sikerül megújulniuk a pedagógusoknak.

Ezt az ötletet és lelkesedést is több benyomás és tapasztalat előzte meg. Digitális bevándorlóként is mindig érdekeltek a piacon megjelent új kütyük. De, mint már említettem, egyszerűen, lehetetlen mindent ki próbálni, mindent nyomon követni. A számítógép használatba, az office rendszerbe, az internet világába hamar belelendültem és úgy gondolom, hogy megfelelően tudtam szelektálni.

Nagy hatással voltak rám a pályázatok, amelyekben az elmúlt években részt vettünk. Ebből a két legjelentősebb az EFOP 3.1.3 és az EFOP 3.9.2. volt, az előbbi által ismerkedhettem meg a padlórobotokkal, A Vígvári rendszerház által tartott, a pályázat keretei között szervezett workshopokon rendszeresen részt vettem, felmértem a lehetőségeket, a 3-7 éves korosztály életkori sajátosságainak lehetőségét is számba vettem. Tetszett, amit láttam.

Az EFOP 3.9.2 pályázat keretein belül került be óvodánkba a DIOO, amit a gyermekek előszeretettel, napi rendszerességgel, tudatosan használnak úgy, hogy közben képességeik, részképességei fejlődnek.

 A mentorpedagógusi szakképzésem alkalmával volt lehetőségem tudományosan is belelátni a digitális pedagógia világába. Sok robotot, IKT eszközt ismerhettem meg, különböző online portálokat használtam. Itt még inkább szembesültem vele, hogy a digitális világban a digitális pedagógia és a robotika elengedhetetlen módszertani eszköze a mai pedagógus társadalomnak.

Az előzmények tudatában és a program természetéből fakadóan nem volt nehéz meghatároznom a céljaimat. Elsődleges célom, a padlórobotok alkalmazása az óvodai csoportokba.

 

BEE-BOT

 

                                

Az óvodák és óvodások számára készült kedves, mosolygós, vidám kinézetű kis programozható robot a BEE-BOT, amely elnyerte a leghatásosabb játék címet a BETT (British Educational Trade and Technology Show) 2006 kiállításon az óvodás és alsó tagozatos gyermekek oktatási technológia szekcióban.

BEE-BOT egy olyan méhecske formájú robot, amely legfeljebb 40 lépésig programozható. Pontosan 15 cm-es lépésekben mozog és 90°-ban fordul el.

Az óvodások jelentős többsége találkozik robotokkal, amelyek vagy önállóan gondolkoznak, vagy programozhatóak. Az emberek többsége a robot szó hallatán talán rögtön a mesterséges intelligenciával felruházott robotokra, vagy kicsit jobban belegondolva a gyárakban lévő összeszerelő robotokra gondol. Pedig a hétköznapi életünk során mi is találkozunk programozható robotokkal, még ha nem is igazán gondolunk bele. Az italautomata is egyfajta programozható robot. Mielőtt elkészítenénk vele a kívánt italt, megadjuk a szükséges paramétereket. Ha figyelmesebbek vagyunk, ezeknek sorrendje is van. Először kiválasztjuk a kívánt italt, ami legyen egy kávé. Megadjuk, hogy hosszú, vagy rövid kávé legyen, több vagy kevesebb cukorral kérjük. Esetleg, ha olyan az automata, akkor azt is megadhatjuk, hogy nem kérünk poharat, mert mi magunk hoztunk. Ezáltal is óvva a környezetünket. Majd megnyomjuk a START gombot.

BLUE BOT

                            

A Blue-Bot a padlórobot család újabb tagja, nagyobbaknak! Tabletről, okostelefonról, illetve PC-ről is vezérelhető a letölthető alkalmazás segítségével.
A Blue-Bot a Bee-Bothoz képest több lépést tud megjegyezni, és tabletről vagy okostelefonról programozva nemcsak 90°-os, hanem 45°-os szögben is tud kanyarodni.

Hogy BEE-BOT mindennapos vendég lehessen az óvodai csoportban, feladatokat határoztam meg. Néhány olyan alapveő feladat is szerepel a programba, ami az óvodai nevelés során elengedhetetlen. Ilyen a nyugodt, derűs, kiegyensúlyozott, vidám légkör teremtése.

  • Cselekvésközpontú ismeretelsajátítás is fő cél, ahol a gyermek úgy érzi, hogy csak játszik. Különböző tevékenységek során a gyermekek maguk fedezzék fel a megoldásokat.
  • Nagyon fontos feladat, hogy a digitális és a hagyományos pedagógia egyensúlyban maradjon. Nem az a feladat, hogy a robot méhecskék az egész nap folyamán jelen legyenek a csoportban, hanem egy-egy  tevékenység kezdeményezésnél, vagy átvezetésnél, vagy a motiváció fenntartásánál legyen rájuk szükség.
  • Másik legfőbb feladatom, hogy az óvodai nevelés valamennyi műveltségterületén megjelenjenek, ami eddigi saját élményű tapasztalatból lett megfogalmazva. Nagyon jó példákat láttam rá, amelyekhez hasonlóakat a csoportba megvalósítottam.
  • Évszakokhoz, ünnepekhez, jeles napokhoz, pedagógusi és gyermeki munkákkal színesített padlórobot pályák is megjelentek. A program ideje alatt, valamennyi korcsoportnak minden műveltségterületen készültek pályák.

   Néhány példa ezekből a táblákból:

  GYÜMÖLCSÖK  

     

HÁZI ÁLLATOK ÉS ÉLŐHELYEIK

       

 

HÚSVÉTI TOJÁSGYŰJTÉS

        

 

A TENGER ÉLŐVILÁGA

                                

 

  • Hospitálásokat, nyílt napokat szerveztem, szülőknek és pedagógus kollégáknak.

 

Második célom a szülők bevonása a programba. A mai szülők sajnos a TV-t a számítógépet és a telefonokat nem tudatosan alkalmazzák a gyermeknevelésben. Nincs egyensúlyban a beszélgetéssel vagy akár a játékkal.

  • Feladatomnak érzem, hogy felhívjam a szülők figyelmét a közös játékok fontosságára. Megismertettem őket a gondolkodásfejlesztő játékokkal, felhívtam a figyelmet a problémamegoldó gondolkodás fontosságára.
  • Utat mutattam, hogyan készíthetnek gondolkodásfejlesztő játékokat otthon.
  • Szülői értekezleteken tájékoztatást nyújtottam nekik a technológiai önmérsékletről, a szülői felelősségről, a tudatos eszközhasználatot szorgalmazom.
  • Nyílt napok, munkadélutánok alkalmával megismerkedtek a padlórobotokkal.

Az óvodapedagógusokkal való együttműködés és tudásmegosztás egyik legfontosabb feladata, aktívan vettek részt az általam szervezett nyílt napokon, bátran elmondták véleményüket, javaslataikat, segítve ezzel mesterpályázatom sikerességét. Megismerhették a padlórobotokkal történő gondolkodás fejlődés lehetőségeit, eredményeit.

A robotikát megelőzően használt tábla, kártya, mátrix játékok és az ugró iskola is kiválóan alkalmas a gondolkodás fejlesztésére és a kódolás elsajátítására.

Sikeresnek ítélem meg a programot, mert olyan kollegiális együttműködést tapasztalok, ahol a kollégák bátran használják ezeket a padlórobotokat, elmondják észrevételeiket és tapasztalatikat megosztják velem és egymással.

A programot sikeresnek ítélem meg, mert a padlórobotok a mindennapi tevékenységek részévé váltak.

A programot sikeresnek ítélem meg, mert a munkadélutánok, nyílt napok, előadások szervezése alkalmával a jelenléti íveken nem csak pár név látható.

A programot sikeresnek ítélem meg, mert mind a három célcsoport mosolygós, vidám és elhivatott a program iránt.

 

A pubiláció letöltéséhez kattintson IDE.

Vissza